A. Mål
Målsettingen med oppfølging av avvik fra skolens ordensregler og Ålesund kommune sin plan mot vold og trakassering av voksne er at eleven skal forstå hvor viktig det er at reglene overholdes for å skape trivsel og trygghet for alle i skolesamfunnet.
B. Tiltak der alle voksne er ansvarlige:
1. Dersom elever benytter eiendeler som forstyrrer undervisningen, skal disse inndrages for resten av dagen og leveres kontaktlærer for oppbevaring. Kontaktlærer/lærer samtaler med eleven og gir eiendelen tilbake på slutten av dagen.
2. Bruk av mobiltelefon og smartklokke i skoletida fører til at disse blir inndratt. Eleven får igjen mobiltelefon og smartklokke ved skoledagens slutt.
3. Mindre avvik fra skolens ordensregler eller Ålesund kommune sin plan mot vold og trakassering av voksne tas opp med den det gjelder umiddelbart av den som oppdager avviket. Fører ikke samtalen til forandring av atferd, meldes avviket til kontaktlærer for videre oppfølging.
C. Tiltak der kontaktlæreren er ansvarlig:
1. Samtale med eleven.
Ved mindre avvik fra reglene eller planen samtaler kontaktlærer med eleven aleine. Avviket loggføres.
2. Melding hjem
Ved alvorlige avvik fra reglene eller planen må heim og skole samarbeide for å få slutt på avviket. Det gjelder i følgende situasjoner:
- Mobbing
- Uakseptabel atferd rettet mot barn og voksne på skolevegen, i friminutt eller undervisningstimer.
- Hærverk mot inventar, bygninger, utstyr osv.
- Forstyrring av undervisninga.
- Brudd på nettvettreglene.
D. Erstatning ved skade på private ting, inventar, utstyr og bygg:
Skader på private ting, inventar, utstyr og bygg må erstattes i samsvar med kommunale reglement. Tapte og ødelagte bøker må også erstattes. Nye bøker erstattes fullt ut - andre bøker med halvparten av ny pris. Kontaktlærer sender melding heim til underskrift om hva som er ødelagt og hvor mye skaden vil koste å utbedre.
F. Trygghet for andre elever og personalet ved store adferdsavvik:
Ved spørsmål om bortvisning i situasjoner der sikkerhet for andre elever og personale blir truet, drøfter rektor saka med rådmannen med sikte på å finne løsninger som sikrer elevens rett til opplæring, samtidig som omsorg for personalet blir ivaretatt. Det etableres umiddelbar kontakt med andre faginstanser det er naturlig å samarbeide med.
Flisnes 01.08.23